تداوم رکود در بازارجهانی سنگ آهن
به گزارش اقتصادنیوز به نقل از یومتال، تولیدکنندگان فولاد، این روزها خریدهائی در حجم اندک، آنهم تنها در صورت نیاز انجام می دهند. این شواهد، به نظر کارشناسان داخلی این بازار، احتمال اینکه تجدید ذخایر سنگ آهن چین امسال انجام نشود را افزایش می دهد.
بازار سنگ آهن وادراتی نیز با کاهش قیمتهای پیشنهادی و قیمتهای مبادله ای روبرو است. قيمت لحظه اي سنگ آهن 61.5 درصد PBفاين 490 رنمينبي به ازاي هر تن محصول خیس در بندر كينگدائو بود كه شامل هزينه دريافتي توسط بندر به ميزان 35 رنمينبي براي هر تن و 17 درصد ماليات ارزش افزوده بود.
قيمت سنگ آهن 66 درصد در تانگشان،620 رنمينبي به ازاي هر تن بوده است. اخيرا، قيمت شمش چهارگوش به شدت كاهش يافته و( با احتساب EXW و ماليات بر ارزش افزوده ) به 2020 رنمينبي به ازاي هر تن رسيده است.
معاملات آتي ميلگرد با قيمت 2498 رنمينبي به ازاي هر تن آغاز شد و قيمت در نهايت حدود 39 رنمينبي در مقايسه با قبل كاهش يافت. در بازار معاملات فوري فولاد، قيمت ميلگرد نورد گرم 25 ميليمتري 400، به ازاي هر تن در بازارهاي بيجينگ،شانگهاي و گوآنگجو چين به ترتيب 2280 و 2630 و 2940 رنمينبي بود . پيش بيني مي شود كويل نورد گرم Q235 پنج و نيم ميليمتري نيز در بازارهاي شانگهاي و تيانجين و لكونگ با قيمتهاي 2950 و 2700 و 3000 رنمينبي معامله شود .
در پایان هفته گذشته، فعالان بازار شاهد دور تازه ای از کاهش قیمت شمش بودند. تولیدکنندگان بزرگ در تانگشان، قیمت پیشنهادی خود را تا 2030 رنمینبی به ازای هر تن کاهش دادند و بعد از ظهر روز 12 ژوئن، کاهش قیمتها حتی از این هم پیشتر رفت.
در بازار محلی تولیدات نورد، پیشنهادات خرید اندکی وجود داشته و تولید کنندگان شمش نیز با مشکل پیدا کردن خریدار روبرو هستند. انجمن آهن و فولاد چین(CISA) اعلام کرد تولید کنندگان فولاد چین، باید به قانون جدید حمایت از محیط زیست این کشور، توجه بیشتری داشته باشند.
این قانون جدید موکدا در مورد آلودگی محیط زیست است و علاوه بر آلودگی آب و هوا، شامل خاک هم میشود. برای رعایت این قانون جدید، بیشتر کارخانجات نیاز دارند تجهیزات خود را به روز رسانی کنند. علاوه بر این،CISAاعلام کرد هزینه های مالی که تولیدکنندگان فولاد با آن مواجه هستند،همچنان بسیار بالاست.
بنا به آمار منتشر شده توسط CAAM فروش خودروی چین در سال 2014 نسبت به سال قبل از آن 6.86 درصد رشد داشته است. افزایش فروش خودرو باید تقاضای بعضی انواع ورق فولاد، مانند CRC و ورقهای گالوانیزه را افزایش دهد.
گزارش اخیر نشان میدهد بسیاری از تجار فوجیان، فعالیت در بازار فولاد را ترک کرده اند. اوضاع نا مناسب اعتباری و قیمتهائی که به شدت در حال سقوط هستند اثر منفی شدیدی بر آنها داشته است. این تجار پیش از این 70 درصد کل معاملات شانگهای را پوشش می دادند. هرچند که با ترک این بازار هم، آنها همچنان برای تغییر ساختار و انطباق با بازار جدیدی که به آن وارد می شوند، دچار مشکل خواهند بود. بعضی از شرکتهای بزرگ چین، راههای جدیدی برای انطباق با این وضعیت جدید پیدا کرده اند.
بعضی از آنها علاوه بر حوزه اصلی خود به بازارهای جدیدی مثل بازیهای کامپیوتری و فیلم وارد شده اند. بعضی شرکتهای خارجی البته، سالها قبل اقداماتی مشابه انجام داده بودند. تجار فولاد، باید مانع ورشکستگی خود شوند و تا وقتی نشانه های بهبود در این بازار مشاهده نمی شود، باید راههای جایگزین را امتحان کرد.
در تاريخ 12 ژانويه 2015، معاملات سواپ سنگ آهن براي تحويل ژانويه، فوريه و مارس در بازار سنگاپوربه ترتيب با قيمتهاي 69.09 و 67.81 و 67.25 دلار به ازاي هر تن محصول خشك، انجام شد.
معاملات آتي سنگ آهن با اندكي افزايش با قيمت 499 رنمينبي به ازاي هر تن انجام شد، اما قرارداد آتي ميلگرد نیز با قيمت 2537رنمينبي به ازاي هر تن انجام شد.
ارسال نظر