کارشناسان در گفت‌وگو با اقتصادنیوز پاسخ می دهند

پای خودروسازان اروپایی و آمریکایی به ایران باز می‌شود؟ / حضور خودروسازان صاحب تکنولوژی باعث رقابت‌پذیری و ارتقا این صنعت در کشور می‌شود

سرویس: اخبار کدخبر: ۱۱۵۲۱۳
پس از تفاهم اولیه لوزان فعالان و علاقمندان صنعت خودرو این سوال را مطرح می‌کردند که آیا پای کشورهای صاحب تکنولوژی به صنعت و بازار خودروی کشور باز می شود.
پای خودروسازان اروپایی و آمریکایی به ایران باز می‌شود؟ / حضور خودروسازان صاحب تکنولوژی باعث رقابت‌پذیری و ارتقا این صنعت در کشور می‌شود
سپیده معظمی:

تاثیرات مثبتی که با توافق لوزان در صنعت خودروسازی کشور صورت می‌گیرد می‌توان به حضور خودروسازان خارجی اشاره کرد. امید می‌رود با ورود این خودروسازان به کشور، وضعیت بروزرسانی خودروها، مدیریت و تکنولوژی در این صنعت قوی شود. حضور خودروسازان قدر در کشور و ایجاد بازار رقابتی، باعث افزایش کیفیت محصولات بالا و در بلندمدت تعدیل قیمت در صنعت خودروسازیه در نهایت با رقابیتی شدن بازار داخلی رشد و توسعه این صنعت میسر می‌شود

بازارهای رقابتی در کشور ایجاد می‌شود
با ورود خودروسازان خارجی به ایران انتظار می‌رود فضای رقابتی شدیدی بین خودروسازان ایجاد شود که این موضوع خود در عوامل مختلفی نقش دارد و می‌تواند در کیفیت و قیمت خودروهای عرضه شده در کشور تاثیرگذار باشد.
میرخانی‌رشتی، مشاور انجمن خودروسازان در این خصوص به اقتصادنیوز گفت:«اگر ورود این شرکت‌ها به ایران زیاد شود، بعد از گذشت چند سال، با عرضه محصولات‌شان به بازار، رقابت بیشتری صورت می‌گیرد. آن‌ وقت است که روی قیمت‌ها اثر می‌گذارد و قیمت تمام‌شده را کاهش می‌دهد.»
همچنین بیاتیان، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس در این مورد بیان کرد:«آمدن شرکت‌های خارجی افزایش کیفیت را دربرخواهد داشت و فضای رقابت‌پذیری باعث افزایش کیفیت می‌شود. من فکر می‌کنم که بالاخره آن قراردادهای جدید و حضور شرکت‌های خارجی کمک می‌کند در همه زمینه‌ها ارتقا داشته باشیم.»

مسیر تولید تقویت می‌شود
هدف اصلی از حضور کشورهای خارجی در صنعت خودروسازی پیشرفت تکنولوژی‌ در زمینه‌های طراحی و ساخت خودروهای بروز است.بیاتیان در خصوص تاثیرات حضور خودروسازان خارجی در بازار ایران اظهار داشت: «راه برای حضور خودروسازان خارجی در کشور مهیا می‌شود منتهی ما نمی‌خواهیم واردات خودرو داشته باشیم و می‌خواهیم با حضور آنها بتوانیم مسیر تولید را تقویت کنیم.»
وی با بیان اینکه در کل، این توافق به نفع فضای تولید، علی‌الخصوص خودروسازی در داخل کشور خواهد بود، اضافه کرد: «سیاست خودروسازان در وجه مشارکت با خودروسازان دنیا، نقش بومی‌سازی و تولید داخلی است و اینکه قطعه‌سازان ما و همه آن اجزایی که برای تولید یک خودرو لازم است تا حد امکان در داخل کشور تولید شود.» علاوه بر موارد ذکرشده حضور خودروسازان، تاثیراتی بر بخش‌های صادرات، اشتغالزایی و بسیاری موارد دیگر دارد.

باید سراغ کسانی بروید که صاحب تکنولوژی روز هستند
برای اینکه خودروسازان کشور به اهداف خود از همکاری با کشورهای خارجی برسند و وضعیت خودروسازی کشور را بهبود دهند، باید از کشورهایی که در امر خودروسازی قوی هستند و از تکنولوژی‌های روز برخوردارند، بهره ببرند.
میرخانی‌رشتی در این‌باره بیان کرد: «اگر با کشورهای صاحب صنعت ارتباط برقرار کنیم و آنها در ایران سرمایه‌گذاری کنند، دانش فنی آنها، به رشد صنعت ما کمک می‌کند.»

همکاری خودرویی ایران با آمریکا در حد یک گمانه است
بیاتیان، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس در پاسخ به صحت داشتن خبرهایی که در مورد همکاری خودروسازهای آمریکایی با صنعت خودروسازی ایران شایع شده است، گفت: «فکر نمی‌کنم به این زودی صورت بگیرد. برداشته شدن تحریم ها دو جنبه دارد. یک جنبه آن تحریم‌هایی است که ناشی از شورای امنیت است و دیگری تحریم‌هایی است که کشوری مثل آمریکا از اول انقلاب تا الان داشتةاند. بخشی از برداشته شدن تحریم‌ها ربطی به تحریم‌های کشور آمریکا ندارد و طبیعتاً تا وقتی‌که ما مراوده اقتصادی و تجاری‌مان با آمریکا به صورت شفاف درنیاید تحریم‌ها برداشته نمی‌شود، ما نمی‌توانیم امیدی داشته باشیم که شرکت‌های خودروسازی آمریکایی بیایند و در اینجا سرمایه‌گذاری کنند. این فعلاً در حد یک گمانه است و خیلی نزدیک به واقعیت نیست.»
همچنین محمدرضا نجفی‌منش، عضو هیئت مدیره انجمن قطعه‌سازان در واکنش با این سوال که با لغو تحریم‌ها انتظار می‌رود خودروسازان خارجی از جمله شرکت‌های آمریکایی حضور پررنگ‌تری در بازار ایران داشته باشند به اقتصادنیوز گفت: «در سیاست، هیچ چیزی بعید نیست. باید توجه داشته باشیم که برای حضور خودروسازان خارجی هیچ محدودیتی از سوی ما ایجاد نشده است.»

مذاکره با خودروسازان اروپایی و جنوب‌شرق آسیا
با شدت گرفتن تحریم ها بهتدریج خودروسازان اروپایی از ایران رفتند و سهم بازار خود را به آسیایی ها ادند تا آنجا که بیشترین سهم بازار خودروهای وارداتی در ایران به کشورهای چین، کره و ژاپن رسید. اما با تفاهم اولیه در لوزان این شائبه ایجاد شده بود که ممکن است لغو تحریم ها باعث شود تا در بقیه ابعاد اقتصادی نظیر صنعت خودروسازی روابط خوبی با آمریکا ایجاد شود. اما ظاهرا اروپایی ها از امریکایی ها پیشی گرفته‌اند. در این خصوص محمد بیاتیان، اظهار داشت:«از جانب ما فعلاً برای حضور خودروسازان آمریکایی، درخواستی نشده است. ما بیشتر با خودروسازان اروپایی و جنوب‌شرق آسیا وارد مذاکره شده‌ایم.»

بازگشت پژو به ایران
شرکت پژو با ترک ناگهانی ایران خساراتی را به صنعت خودروسازی کشور وارد ساخت. لذا این سوال پیش می‌آید که آیا برای حضور این خودروساز بزرگ در کشور قراردادی سفت و سخت بسته شده که به نفع هر دو طرف باشد. در این خصوص بیاتیان می‌گوید:« مدیر عامل ایران‌خودرو در کمیسیون صنعت مجلس در مورد قراردادی صحبت می‌کند که بین ایران‌خودرو و شرکت پژو است، که ان‌شاالله در آینده نزدیک اجرایی می شود.»
میرخانی‌رشتی نیز، با اشاره به بازگشت شرکت پژو و اینکه آیا قراردادها آن‌قدر شفاف هستند که اگر این بیانیه لغو شود، همکاری‌شان را با ایران ترک نکنند، گفت:«اگر دو طرف از معامله‌ای سود ببرند این ادامه پیدا می‌کند ولی اگر دوطرف سود نبرند ممکن است همکاری نشود. ما باید کاری کنیم که بتوانند این دو شرکت با همدیگر کارشان را ادامه دهند.»

حضور چین و روسیه به صنعت خودروسازی ما کمک نمی‌کند
در صورت همکاری با شرکت‌های بزرگ دنیا در صنعت خودروسازی باید دید جایگاه شرکت‌های چینی چه می‌شود؟ آیا همکاری با چینی‌ها برای صنعت خودروسازی کشور مطلوب بوده است؟ همچنین با پیشنهاد شرکت‌های روسی برای همکاری در خطوط مونتاژ، روس‌ها شرکای مناسبی محسوب می‌شوند؟ داوود میرخانی‌رشتی با بیان اینکه هم‌اکنون به دلیل وجود تحریم، ایران با کشور چین در ارتباط است و ارتباط‌مان با کشورهای صاحب صنعت و صاحب تکنولوژی قطع است، افزود: «همکاری با کشورهایی که صاحب فناوری‌های جدید نیستند به هیچ‌وجه صلاح نیست و کمکی به صنعت خودروسازی ما نمی‌کند و تا حالا مطلوب نبوده است.»
بیاتیان در این خصوص عنوان کرد: «شرکت‌های چینی برای حضور در ایران تازه کارشان را شروع کرده‌اند و همکاری در حد CKD است. من فکر می‌کنم اگر ما شرایط پس از تحریم را رقابتی کنیم در فضای رقابتی آنها خیلی محلی از اعراب نخواهند داشت، مگر اینکه کیفیت‌شان را بالا ببرند.»
همچنین وی در مورد همکاری خودروسازی ایران با روسیه افزود: «روسیه در بحث تولید خودرو در دنیا حرفی برای گفتن ندارد. من فکر می‌کنم تا زمانی‌که شرکت‌های اروپایی، شرکت‌های آسیایی، شرکت‌های ژاپنی و شرکت‌های کره‌ای وجود دارند، ما نمی‌توانیم روی شراکت با شرکت‌های روسی حساب کنیم زیرا اینها خودشان به عنوان تولیدکننده دست‌دوم محسوب می‌شوند.»

خودروسازان خارجی از همکاری با ایران نفع می‌برند
از آنجا که حضور خودروسازان خارجی در ایران اثرات مثبتی دارد، همکاری و حضور در این کشور برای خودروسازان بزرگ نیز منفعت دارد. محمد بیاتیان در این خصوص معتقد است:«طبیعتاً شرکت‌های خودروساز خارجی می‌خواهند تولیدات‌شان را به فروش برسانند. آنها در سطح دنیا رقابت می‌کنند و یکی از محل‌های رقابت می‌تواند ایران باشد. در حال حاضر در کشور ما یک ولعی برای داشتن خودروهای با کیفیت در بین مصرف‌کنندگان داخلی وجود دارد و شاید همین ولع بعضی از مردم کشور را به سمت استفاده از خودروهای بی‌کیفیت چینی برده است که فقط بزک شده‌اند. حالا اگر خودروسازان معروف دنیا، مثل خودروسازان آمریکایی به ایران بیایند و فضا برایشان مهیا باشد طبیعتاً با کمال میل در این بازار حضور پیدا می‌‌کنند.»

در نهایت با همکاری خودروسازان بزرگ در صنعت خودروسازی کشور و لغو تحریم‌ها، تولید خودروهای بروز در کشور بالا رفته و همچنین با تاثیرات آن در کیفیت محصولات، قیمت و... استقبال مردم از خودروهای عرضه شده بیشتر می‌شود.

ارسال نظر

پربازدیدترین‌ها
کارگزاری مفید